بروزترین آثار فاخر معماری در مجله معمار رسانه 

شرکت مشاور/دفتر معماری: استودیو معماری نبیکو
تیم/ همکاران طراحی: رزیتا رضوانی، گلنوش آشوری، امیرحسین سبزی، امیرحسین صیدانلو، پریسا میرشکار، عاطفه علیزاده
مهندس یا مشاور عمران / سازه: علیرضا سیاوشی-مهام سازه (علی اکبر رضایی فرخ)
مهندس یا مشاور تاسیسات الکتریکی: اسماعیل صمصامی
مهندس یا مشاور تاسیسات مکانیکی: آسا انرژی کارنو
نورپردازی: لوکسی نور، فار لایت
شرکت سازنده/ اجرا: استودیو نبیکو - آریا صنعت
مدیر اجرایی پروژه: مهران جلال وند
تیم اجرایی پروژه: استودیو نبیکو - آریا صنعت
سرپرست کارگاه: مژده آزادی
سه بعدی و ارائه: امیرحسین سبزی، امیرحسین صیدانلو
گرافیست: صبا قاسمی، مهدیسا میرآفتاب
عکاس: نیل استودیو
کارفرما: آریا صنعت گران شروین نو (سعید سلطانی)
مساحت سایت: 1550 متر مربع
مساحت کل ساخته شده: 1000 متر مربع + 930 متر مربع سوله
موقعیت پروژه: ایران، تهران، شهر قدس، اتوبان فتح به سمت شرق، بعد از مجتمع دیبا، نبش اتوبان فتح، پلاک7
تاریخ طراحی: اسفند 1401-اردیبهشت 1402
تاریخ شروع و اتمام اجرا: 1402-1404
وضعیت: ساخته شده
نوع ساختمان: اداری-صنعتی
متریال های پروژه: کامپوزیت، شیشه، بتن

​​​​​کلامی از معمار اثر: فضای صنعتی اداری آریا صنعت
 
پروژه‌ی «آریا صنعت» در قلب منطقه‌ی صنعتی شهر قدس (قلعه حسن‌خان) و در مجاورت بزرگراه فتح واقع شده است؛ منطقه‌ای که شاخص‌ترین ویژگی‌های آن، عملکردگرایی صرف، فقدان تنوع بصری و بی‌توجهی به کیفیت محیطی است.
این پروژه با بازتعریف تیپولوژی رایج صنعتی و افزودن مؤلفه‌های معاصر معمارانه، تلاش می‌کند فراتر از الزامات عملکردی، کیفیتی انسانی و فضایی را به محیط کار تزریق کند.

بازنگری در فرم و زبان صنعتی
فرم پروژه ساده و هندسی است؛ بدنه‌ای مکعبی که با زبان صنعتی محیط اطراف هماهنگ شده اما از طریق تضاد در دو لایه‌ی حجمی، واجد معنا می‌شود:
یکی صُلب و مات با رنگ قرمز خالص که عملکردهای مدیریتی و خصوصی‌تر را در برمی‌گیرد، و دیگری شفاف و سازه‌نما که بخش‌های اداری عمومی‌تر را تعریف می‌کند. این تضاد، نه برای تقابل، بلکه برای بیان مفهومی از شفافیت عملکردی و پیوستگی ارتباطی در فضای صنعتی–اداری به کار رفته است.
 
راه پله قرمز؛ قلب بصری و حرکتی پروژه
عنصر کلیدی پروژه، راه پله‌ی قرمز رنگی‌ست که در مرکز فضای داخلی قرار دارد. این پله، علاوه بر نقش عملکردی به‌عنوان مسیر سیرکولاسیون عمودی، عنصری فضاساز و تجربی است که طبقات را به یکدیگر پیوند داده و درک فضایی کاربر را سازمان می‌دهد. این پله با فرمی مجسمه‌وار، دو حجم صلب و شفاف را به یکدیگر متصل می‌کند و نمادی از ارتباط میان نظم و آزادی، میان بسته و باز است.
 
نور، ماده و حذف مرز
نور طبیعی از طریق سقف شیشه‌ای و جداره‌ی شفاف نما به درون فضا نفوذ می‌کند. این نور در طول روز با حرکت خورشید، سایه‌روشن‌های متغیر و کیفیت‌های نوری متنوعی در فضا ایجاد می‌کند. معماری پروژه از این نور بهره گرفته تا مرز درون و بیرون را محو و فضای کاری را به محیطی داینامیک و زنده تبدیل کند.
 
شفافیت در سازمان فضایی​​​​​​​
در تقابل با بسیاری از پروژه‌های صنعتی که سلسله‌مراتب سازمانی به انزوا و تفکیک کاربران منجر می‌شود، در «آریا صنعت» تلاش شده تا ساختار سازمانی در عین انسجام، شفاف و قابل تعامل باشد.
فضای همکف به مراجعات عمومی و فعالیت‌های روزمره اختصاص یافته و طبقات فوقانی به اتاق‌های جلسات و مدیریت.
 
نیم‌طبقه‌ی اول به فضاهای اداری مجموعه تعلق دارد و باکس قرمز، بخش مدیریت را در خود جای داده است. در ادامه‌ی مسیر حرکتی، کاربر به‌وسیله‌ی پله معلق، به بام هایی در دو تراز ارتفاعی مختلف می‌رسد؛ فضاهایی که برای استراحت، برگزاری جلسات غیررسمی و ایجاد انعطاف عملکردی طراحی شده‌اند.
 
اتصال با فرآیند تولید
پنجره‌ی سرتاسری در فضای همکف، ارتباط بصری مستقیمی با سوله‌ی پشتی کارخانه ایجاد می‌کند. این اتصال نه‌تنها امکان انتقال نور طبیعی را فراهم می‌کند، بلکه پیوستگی بصری و مفهومی میان تیم اداری و فرآیند تولید را به نمایش می‌گذارد. این رویکرد تصویری زنده از مشارکت، هم‌افزایی و یکپارچگی بدنه‌ی اجرایی، فنی و مدیریتی ارائه می‌دهد.


جمع بندی
پروژه‌ی «آریا صنعت» کوششی است برای عبور از محدودیت‌های فرمی، عملکردی و اقلیمی رایج در معماری صنعتی و خلق فضایی که در آن، کارایی و کیفیت محیطی در خدمت تجربه‌ی انسانی از فضای کار قرار گیرد .این پروژه سعی دارد معماری نه تنها به کالبد فضا بلکه به روح آن نیز معنا بخشد. ​​​​​​​

تحریریه تخصصی و اختصاصی مجله معمار رسانه
منبع: استودیو معماری نبیکو

معماران مسئول: کیوان عزیزی، علی سخی

عنوانه اثر: اداری-صنعتی آریا صنعت

کلیه حقوق مدارک فوق متعلق به دفاتر معماری بوده و هرگونه بازنشر از این محتوا منوط به اخذ تایید از دفاتر صاحب اثر می باشد