بروزترین آثار فاخر معماری در معمار رسانه 

تصاویر ​​​​​​​

مدارک فنی​​​​​​​

سرپرست طراحی: ساناز گودرزی
تیم طراحي: زهرا حیاتی، پرنیا آذینی، مهرنوش روزبهانی، امیکو سودو، سمانه میراحمدی، سحر سنایی
سازه: سعید فردوسی
تأسیسات: علی حیدری
گرافیک: کامیار امام، ماهور عرب
اجرا: محمد ظفری
کارفرما: خانواده فردوسی
عکس: پارمیدا آذینی، عرفان گودرزی، علی همت بلند لطفی
سال: 1402

کلامی از معمار اثر: شهرسازی مدرن و خیابان­ کشی منطبق بر ایده شبکه شطرنجی شهری از یک سو و از سوی دیگر سوداگری زمین های شهری باعث به­ وجود آمدن قطعات مسکونی گردیده که با قاعده ۶۰ درصد ساخت زمین، امکان ایجاد الگوهای سکونتی مناسب را در اقلیم­ های مختلف از آن­ ها سلب کرده­ است و بافت شهری از توده­ های حجمی ناگزیر، یکسان و بی­ کیفیت تشکیل گردیده است. بخش عمده ای از شبکه شهری در شهر بادرود به­ دلیل نوع گسترش شهر و همینطور جهت جریان بادهای گرم که در جهت جغرافیایی جنوب­ شرق و جنوب به­ شهر وارد می­ شود باعث ایجاد قطعاتی گردیده که به­ نسبت دارای کشیدگی غربی-شرقی می­ باشد که در نتیجه آن تنها جبهه غربی از بنا به­ عنوان جداره نورگیر بنا عمل می­ کند.سوال اساسی عاملیت معماری در این عرصه­ هاست؟ آیا گفتمان معماری به­ حدی از موقعیت­ های فرودست و گزیر ناپذیر فاصله گرفته­ است که عاملیت خود را کامل از دست داده­ است یا اساساً عاملیتی برای خود در چنین عرصه­ هایی قائل نیست؟خانه بادرود تمرینی برای بررسی امکان بازگشت عاملیت معماری در موقعیت­ های به­ حاشیه رانده­ شده در گفتمان­ های معماری غالب می­ باشد.مسئله اساسی در طراحی خانه بادرود که زمین پروژه یکی از قطعات شهری ناهمگون با منطقه است، تمرین ایجاد الگویی به نسبت مناسبتر در چنین موقعیت­ هایی می­ باشد.به نظر می­ رسد رابطه و نسبت بین پر و خالی اساسی­ ترین عامل در سازماندهی گونه خانه­ ها در اقلیم­ های متفاوت می­ باشد. فضای باز و نحوه سازماندهی آن و نوع دیالوگ و ارتباط فضای بسته با آن در طول تاریخ معماری پاسخی برای زیست­ پذیر کردن فضاها به واسط حضور معماری بوده­ است.
در تمرین خانه بادرود فضای باز و منفی به دلیل قواره زمین­ های شهری که اساساً امکان ایجاد فضای خالی یکدست را ندارد شکسته می­ شود و در داخل توده به­ گونه­ ای پخش می­ شود که تمامی فضاها به صورت مستقیم در تعامل و ارتباط با فضاهای منفی باشد. این نوع استراتژی امکان ایجاد پروژه­ ای را می­ دهد که رو به اقلیم خشن منطقه حالت بسته را به­ خود می­ گیرد و حداکثر گشودگی­ های ممکن را به خرد فضاهای منفی درون خود ایجاد می­ کند.

تحریریه تخصصی و اختصاصی معمار رسانه
​​​​​​​منبع: موسی عزیزی

​​عنوان اثر: خانه بادرود

معمار مسئول: موسی عزیزی