مدیر اجرایی پروژه: میلاد رحیمی
کارفرما: محمود منفرد
عکاس: مهرشاد خاکبان
موقعیت پروژه: ایران، شهر مامونیه، بلوار امیرکبیر، خیابان شهید اعتمادی، نبش کوچه توحید 10 و کوچه انتظار
نوع: ویلا
مساحت سایت: 104 متر مربع
مساحت زیربنا: 160 متر مربع
تاریخ طراحی: 1401
تاریخ شروع و اتمام اجرا: دی ماه 1401 الی اسفندماه 1402
متریال های پروژه: سازه بتنی ، متریال های نما (آجر نسوز سفید برند شهرزاد ایران زمین با پودر بندکشی مشکی برند فلکس، سنگ بازالت ، پنجره upvc با لمینت مشکی نیمه براق برند گلدوین ، تسمه وقوطی آهن با رنگ مشکی برای نرده های نما ، ورق فلاشینگ روغنی فولاد مبارکه با رنگ مشکی ) موزاییک 60 در 60 ، پله های داخلی با ورق فلز و سنگ گرانیت مشکی ، برند گرین(اسپلیت اینورتر) ، فلاشتانک ایران ، چراغ های برند شعاع ، گاتریا ، سرامیک برند پردیس ، ورق های هایگلاس نمای آشپزخانه با برند سیتک ، گاز داتیس ، سرامیک سرویس ها برند الوند و سینک و شیرآلات البرز روز ، کاسه چینی کرد ، کف شور خطی s.p.u ،کلکتور نیوپایپ ، لوله و اتصالات برند گلپایگان ، گرمایش از کف برند پایپکس ، پکیج ایران رادیاتور ، کلید و پریز برند VEERA ، هالوژن پارس شعاع ، درب ورودی سبلان درب مهر ، سقف کناف کی پلاس ، گچ و خاک کیمیا بلور گچ ساوه
بودجه ( ریال و دلار آمریکا) : 30 میلیارد ریال
کلامی از معمار اثر:
ویلای اشراق ، ویلایی دوبلکس با فرمی ساده در مساحتی محدود (104 متر مربع) ، مسائل مهم و ضروری زندگی مثل نیاز به دریافت نور و تهویه طبیعی در تمامی فضاها و همچنین طرح پلانی مناسب شرایط زندگی در ویلایی کوچک از طریق تفکیک مناسب فضاهای عمومی و خصوصی ، ساخته شده است. در اصل ایجاد پلانی پاسخگو به نیازها ، در کنار دریافت نور و تهویه طبیعی در همه فضاها چالشی بود که در ابتدا با جانمایی مناسب راه پله ی دسترسی به طبقات ویلا در قسمتی از زمین پروژه که حداقل دسترسی به نور و تهویه داشت ، باعث شد تا هیچ یک از بخش های دو نمای اصلی از دست نرود و قابل استفاده باشد. چالش بعدی با توجه به شرایط زمین پروژه که در بافت شهر قرار دارد و همانند سایر ویلاها که در باغ یا شهرک قرار دارند ، نبود و این دریافت نور از طریق این دو نما در مجاورت خیابان باید با طراحی اصولی ، راه حل مناسبی برای پاسخ به نیاز نور و تهویه طبیعی در عین توجه به زیبایی نمای ساختمانی با فرمی ساده و همچنین امنیت به دست می آمد. به همین جهت ، دریافت نور در تمامی فضاها از جمله فضای خصوصی مثل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه از طریق طراحی الگویی از چیدمان پر و خالی از آجر که در معماری سنتی ایران وجود داشت ، در عین ایجاد محرمیت مناسب برای این فضاها ، نور طبیعی و تهویه مناسبی را به ارمغان آوردند. این الگوی چیدمان در بخش هایی دیگر از جمله پشت بام و تراس به عنوان جزییاتی از نما با قابلیت قرارگرفتن گلدان های گیاه طراحی شد. از جمله دیگر جزئیات اجرایی نما می توان به امتداد به هم پیوسته ی خطوط افقی چیدمان آجرها و نیز بندکشی در دو طرف نمای پروژه و حیاط اشاره کرد که با تغییر متریال از آجر به آهن (نرده های حفاظ و در ورودی حیاط) نیز مجدد تاکید بر خطوط افقی به نحوی دیگر انجام شد. از طرفی در کنار این خطوط افقی ، پنجره هایی با عرض کم و ارتفاع کشیده در هر دو طبقه و ارتباط راستاهای خطوط پنجره ، عمود بر این خطوط افقی بندکشی های تاکید شده در نما ، تعادل بصری مناسبی در هر دو نما به وجود می آورد. در طراحی نرده ها با استفاده تغییر زاویه چهل و پنج درجه تسمه های افقی ، به مسئله امنیت و محرمیت و زیبایی نما ، یکجا پاسخ داده شد. چالش دیگر در این پروژه ، داشتن فضای مناسب حیاط برای این ویلا با توجه به شرایط زمین و محدودیت مساحت بود و پشت بام نیز به عنوان حیاط دوم برای این ویلا بسیار پر کاربرد می باشد و به همین جهت المان های تاسیساتی سرمایش در گوشه جهت بهره گیری بیشتر از مساحت پشت بام طراحی شد و متریال نما نیز در بدنه پشت بام اجرا گردید که تداعی کننده همان حس حیاط به ساکنین در ارتفاع را بدهد. در راستای تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی این پروژه در طبقه همکف ، سالن پذیرایی و آشپزخانه و سرویس مهمان در نظر گرفته و در طبقه اول ، ۲ اتاق خواب مستر و یک نشیمن خصوصی و تراس طراحی شد که این دو طبقه مسکونی و پشت بام (حیاط دوم) از طریق پله ای فلزی با شاسی وسط و کف پله هایی با ضخامت کم به هم متصل شدند و این طرح کمک کرد تا نور از مابین این کف پله ها در محیط حرکت کرده و حس سبکی و سرزندگی در دورترین بخش پلان از پنجره ها نیز جاری باشد. همچنین در این پروژه با جانمایی پنجره هایی در خرپشته علاوه بر مسئله دریافت نور در راه پله این بنا نقش به سزایی جهت سیرکولاسیون هوا در طبقات ایفا می کند.
تحریریه تخصصی و اختصاصی مجله معمار رسانه
منبع: رضا رهسپار