سرپرست طراحی: ساناز گودرزی
تیم طراحي: زهرا حیاتی، پرنیا آذینی، مهرنوش روزبهانی، امیکو سودو، سمانه میراحمدی، سحر سنایی
سازه: سعید فردوسی
تأسیسات: علی حیدری
گرافیک: کامیار امام، ماهور عرب
اجرا: محمد ظفری
کارفرما: خانواده فردوسی
عکس: پارمیدا آذینی، عرفان گودرزی، علی همت بلند لطفی
سال: 1402
کلامی از معمار اثر: شهرسازی مدرن و خیابان کشی منطبق بر ایده شبکه شطرنجی شهری از یک سو و از سوی دیگر سوداگری زمین های شهری باعث به وجود آمدن قطعات مسکونی گردیده که با قاعده ۶۰ درصد ساخت زمین، امکان ایجاد الگوهای سکونتی مناسب را در اقلیم های مختلف از آن ها سلب کرده است و بافت شهری از توده های حجمی ناگزیر، یکسان و بی کیفیت تشکیل گردیده است. بخش عمده ای از شبکه شهری در شهر بادرود به دلیل نوع گسترش شهر و همینطور جهت جریان بادهای گرم که در جهت جغرافیایی جنوب شرق و جنوب به شهر وارد می شود باعث ایجاد قطعاتی گردیده که به نسبت دارای کشیدگی غربی-شرقی می باشد که در نتیجه آن تنها جبهه غربی از بنا به عنوان جداره نورگیر بنا عمل می کند.سوال اساسی عاملیت معماری در این عرصه هاست؟ آیا گفتمان معماری به حدی از موقعیت های فرودست و گزیر ناپذیر فاصله گرفته است که عاملیت خود را کامل از دست داده است یا اساساً عاملیتی برای خود در چنین عرصه هایی قائل نیست؟خانه بادرود تمرینی برای بررسی امکان بازگشت عاملیت معماری در موقعیت های به حاشیه رانده شده در گفتمان های معماری غالب می باشد.مسئله اساسی در طراحی خانه بادرود که زمین پروژه یکی از قطعات شهری ناهمگون با منطقه است، تمرین ایجاد الگویی به نسبت مناسبتر در چنین موقعیت هایی می باشد.به نظر می رسد رابطه و نسبت بین پر و خالی اساسی ترین عامل در سازماندهی گونه خانه ها در اقلیم های متفاوت می باشد. فضای باز و نحوه سازماندهی آن و نوع دیالوگ و ارتباط فضای بسته با آن در طول تاریخ معماری پاسخی برای زیست پذیر کردن فضاها به واسط حضور معماری بوده است.
در تمرین خانه بادرود فضای باز و منفی به دلیل قواره زمین های شهری که اساساً امکان ایجاد فضای خالی یکدست را ندارد شکسته می شود و در داخل توده به گونه ای پخش می شود که تمامی فضاها به صورت مستقیم در تعامل و ارتباط با فضاهای منفی باشد. این نوع استراتژی امکان ایجاد پروژه ای را می دهد که رو به اقلیم خشن منطقه حالت بسته را به خود می گیرد و حداکثر گشودگی های ممکن را به خرد فضاهای منفی درون خود ایجاد می کند.
تحریریه تخصصی و اختصاصی معمار رسانه
منبع: موسی عزیزی