بروزترین آثار فاخر معماری در مجله معمار رسانه 

شرکت مشاور: استودیو معماری درک فضا
تیم طراحی:  حانیه دانشور،  بهاره پزشکی ،  فاطمه حسنلو، لیلا نوری، تینا الفیده فرد
گرافیک محیطی: مازیار جمشیدی
مدیر پروژه: مهیار جمشیدی
عکاس: محمدحسین حمزه لویی
کارفرما: خصوصی
موقعیت پروژه: ایران، تهران
نوع:  مسکونی
مساحت: 80 متر مربع
سال ساخت:  1400
وضعیت: ساخته شده

کلامی از معمار اثر: خانه سازی در دوران اخیر به فعلی برای ایجاد فضای زندگی بسنده کرده است.میتوان گفت زندگی آپارتمان‌نشینی ما را به محدودیت های مختلف عادت داده است.اصطلاح چهاردیواری اختیاری که از دیرباز در دایره جملات متداول ماست خود خاطرنشان کننده مواردی بنیادی‌ست.چهاردیواری!فضایی که محصور است و محرمیت در آن صرفا با ایجاد حصار(دیوار)ایجاد میگردد.اما تا بحال فکر کرده اید که یک آپارتمان که محل زندگی یک خانواده‌ست الزاما نیاز به محرمیت و حصار غیرقابل تغییر ندارد! میتوان جداره های یک سالن یا اتاق خواب را متفاوت دید و در یک آپارتمان کوچک نیز در پی ایجاد تداوم فضایی بود . اگر جداره یک سالن یا اتاق جداره Solid و بسته نباشد میتوان ارتباط دیداری یا حتی حرکتی بین فضاهای خانه داشت.از طریق ساختن یک مفصل (بازونیمه باز) با امکان دیدو ندید و با عناصری مانند پرده به این مهم رسید .
در این پروژه یک تراس کوچک داشتیم که تنها با یکی از دو اتاق خواب خانه کار میکرد.این پتانسیل موجب شدتا در پی فعال کردن نیروهای پنهان آن و تداوم بخشیدن آن به تمامی فضاهای خانه باشیم.تراس را فعال کردیم و جداره ی سبزش را از طریق 2 پنجره قدی (روزن) از تراس اتاق اول به اتاق دوم و سپس به سالن امتداد دادیم.در انتهای این محور یک فضای نشیمن ایجاد کردیم تا این روزن به دو طرف سرویس دهد .
با عمل به این ایده هم سالن از محصوریت خارج شد و هم فضای اتاق خواب اول با تمام خانه ارتباط یافت . از طریق یک پرده نیز در زمان های لازم مانند زمان استراحت میتوان محرمیت مورد نظررا برقرار کرد. این ایده در پی ایجاد راهکاری قابل تکثیر در جهت رفتار متفاوت جداره های خانه و امکان تداوم بصری می باشد.
سکانس ورود نیز با وارد شدن یک راهرو خطی پروژه که به یک جداره کوتاه میرسد که محدوده آشپزخانه را تعریف کرده است . این دیاگرام سبب ایجاد سلسله مراتب ورودی به خانه میباشد . در پی سعی برای  رسیدن به یکپارچگی فضایی ، متریال کف نیز ساده و پیوسته با رنگی سفید انتخاب شد . خطوطی با هندسه ی ارگانیک بین دو روزن های خانه در فضا بر تداوم بصری و مسیر دیداری تاکید دارد.
 
سلسه مراتب فضایی پروژه با خطوطی در جداره و کف مورد تاکید واقع شده است.
در برابر شومینه فضایی برای نشستن افراد روی زمین در کنار هم که امری فراموش شده در خانه های امروزیست تعبیه شده که با تغییر متریال کف بر آن تاکیید شده است . خانه روزن پروژه ای اقتصادی با بودجه محدود میباشد که سعی در خرق عادت در جداره های موجود خانه ها دارد . این خانه میتواند قصه های زیادی را روایت کند ، قصه های هم نشینی های خانه های قدیم و ارتباط بیشتر افراد یک خانه را با هم در کنار وجود فضاهای شخصی.
در انتخاب تمامی خطوط ، هندسه و حتی متریال های این پروژه سعی در کم گویی و خلوص شده است تا حرف خود را ساده و بی آلایش بزند . روزنی که در پی حس زندگی در فضاست . در فضاهای محدود آپارتمانی 78 متری.
 ​​​​​​​
تحریریه تخصصی و اختصاصی مجله معمار رسانه
منبع: استودیو معماری درک فضا

​​عنوان اثر: خانه روزن

معمار مسئول: مهیار جمشیدی