بروزترین آثار فاخر معماری در مجله معمار رسانه 

​​مصاحبه اختصاصی فصلنامه معمار رسانه با دفاتر جوان و خلاق

دفتر معماری آرشیگرام توسط دو معمار به نام های مهدی عباس زاده (کارشناس معماری و کارشناس ارشد طراحی شهری) و امین آقاسی زاده (کارشناس معماری داخلی و کارشناس طراحی صنعتی) نزدیک به ۱۱ سال در زمینه معماری و طراحی شهری فعالیت دارد. هر دوی ما با تحصیلات و تجربه‌ای عمیق در طول این سال‌ها تلاش کرده‌ایم تا با ایجاد فضایی برای تبادل ایده‌ها و نوآوری‌ها، در تمامی پروژه ها نتیجه ایی که گرفته شده متفاوت بوده و هر بار سعی کردیم با چالشی درگیر شویم که بدیع بوده و حل و پاسخ به آن راه گشایی برای بقیه پروژه‌های مشابه شهر باشند.

دفتر معماری آرشیگرام

فلسفه فکری معماری، سبک طراحی‌های دفتر و دورنمای مجموعه در حوزه معماری ایرانی:
در دفتر ما، فلسفه معماری به‌عنوان یک زبان پویا و انعطاف‌پذیر در جهت برقراری ارتباط بین انسان، فضا و محیط زیست تعریف می‌شود. ما به معماری به‌عنوان یک فرآیند چندوجهی نگاه می‌کنیم که نه‌تنها نیازهای کاربردی، بلکه جنبه‌های انسانی و محیطی را نیز در نظر می‌گیرد. در طراحی هر پروژه، سعی می‌کنیم به‌دنبال برقراری تعادل میان زیبایی‌شناسی و عملکرد باشیم، و این تعادل برای ما در هر پروژه به شکلی منحصر به فرد بروز پیدا می‌کند. رویکرد ما به طراحی معماری، به جای تکیه بر الگوهای سنتی معماری ایرانی، بیشتر بر پایه توجه به زمینه و بستر خاص هر پروژه استوار است. ما معتقدیم که هر فضا و مکان با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد، نیازمند نگاهی ویژه و متناسب با بافت محیطی، اجتماعی و اقتصادی خود است. به همین دلیل، ما تلاش می‌کنیم تا معماری‌ای را ارائه دهیم که به جای بازتاب صرف از گذشته، پاسخی باشد به چالش‌ها و پتانسیل‌های معاصر هر مکان. علاوه بر توجه به زمینه و بستر پروژه، یکی از اهداف اصلی ما در دفتر، ارتقای سطح سلیقه و آگاهی کارفرما در روند طراحی است. ما بر این باوریم که معماری موفق تنها نتیجه یک فرایند یک‌طرفه نیست؛ بلکه همکاری و تعامل بین معمار و کارفرما نقشی کلیدی دارد. به همین دلیل، ما با ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر، تلاش می‌کنیم تا کارفرما را با دیدگاه‌های خلاقانه و اصول طراحی آشنا کنیم و به تدریج سلیقه و انتظارات او را به سوی کیفیت‌های بالاتر و مفاهیم جدیدتر سوق دهیم.
 
مختصری از پروژه‌های شاخص طراحی شده:
 خانه رادان
چگونگی شکل گیری پروژه
پروژه رادان، بازسازی خانه ۱۲۰متریست برای یک زوج جوان.
خانه بستریست برای تجربه رویدادهای متنوع.
محیطی برای زندگی کردن و تلفیق تجربه زندگی تشریفاتی و زندگی صمیمی و دوستانه.
در هم آمیختگی این رویدادها در یک بستر مشخص، برای روحیات انسان معاصر امری طبیعی و جدانشدنی هست.

برای پاسخ‌دهی به این وضعیت از کنتراست بصری بین فضاها استفاده کردیم، که در عین حفظ یکپارچگی و مرزبندی فضایی به تلفیق این دو روحیه متفاوت اشاره ایی غیر مستقیم می‌کند.

با در نظر گرفتن شغل کارفرما و ارتباط شغلی اش با معادن سنگ ایران ، فرصت را غنیمت شمردیم و کمی طعم پروژه را عوض کردیم و مجموعه ی با ارزشی از سنگهای متنوع را در فضایی درخور به نمایش گذاشتیم.

جوین استودیو
این پروژه در طبقه پیلوت یک ساختمان سه طبقه شخصی قرار دارد و قبلاً به عنوان انبار استفاده می‌شد. هدف اصلی آن ایجاد فضایی چند عملکردی برای هنرمندان است که از مراحل ابتدایی هنر تا اجرا و نمایش آن را در کنار هنرمند پشتیبانی می‌کند. پروژه شامل پنج عملکرد اصلی است: کافه، سینما، اتاق بازی، آتلیه، استودیو و گالری نمایش آثار. سایر فضاها نیز مکمل این پنج عملکرد اصلی هستند.

در طراحی، تناسبات انسانی و مکعب‌ها نقش مهمی دارند. ساختار اصلی پروژه از چند مکعب کنار هم تشکیل شده که هدف آن ایجاد مقیاس انسانی و قاب‌هایی برای نمایش فعالیت‌های درون فضاست. کافه به عنوان مرکز تعاملات اجتماعی در وسط پروژه قرار گرفته و سایر فضاها در اطراف آن چیده شده‌اند.

ویژگی اصلی جوین استودیو سیالیت است، به این معنی که در هر نقطه از پروژه امکان برقراری ارتباط بصری و عملکردی با سایر فضاها وجود دارد. استودیو-گالری به عنوان یک فضای بزرگ و یکپارچه طراحی شده که قابلیت تقسیم به دو بخش را در صورت نیاز دارد.

همچنین، طراحی محصولات داخلی مانند لوستر، میز جلو مبلی و میز مدیریت بخشی از طراحی معماری داخلی پروژه است.

تا چه میزان از معماری بومی منطقه خود بهره می‌برید:
ما به شدت به این باور داریم که معماری باید بازتابی از فرهنگ و محیط پیرامون باشد، به همین دلیل بهره‌گیری از معماری بومی منطقه در طراحی‌های ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از مصالح محلی، الگوهای تزیینی، و فرم‌های آشنا برای مردم منطقه در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید به ما امکان می‌دهد تا فضایی خلق کنیم که هم به ریشه‌های معماری بومی وفادار باشد و هم پاسخگوی نیازهای مدرن. علاوه بر این در طراحی پروژه‌ها و انتخاب متریال‌ها، ما همواره به پتانسیل‌های کارفرما و نیازهای عملکردی پروژه توجه ویژه داریم تا هم هویت و تخصص کارفرما در فضا منعکس شود و هم ارتباط بصری و معنایی قوی‌ای میان محیط و حرفه کارفرما ایجاد شود. این نوع رویکرد، باعث می‌شود که معماری نه‌تنها به نیازهای کاربردی پاسخ دهد، بلکه نمایانگر ویژگی‌ها و هویت سازمانی کارفرما نیز باشد.

وضعیت معماری و کیفیت طراحی‌ها در استان و وضعیت فعلی رشد معماری منطقه:
استان ما (خراسان رضوی) از تنوع معماری غنی و میراث تاریخی برخوردار است. با این حال، روند معماری مدرن در چند سال اخیر دستخوش تغییرات بسیاری بوده که هم فرصت‌ها و هم چالش‌های جدیدی را پیش رو آورده است. در حالی که برخی پروژه‌ها به‌خوبی توانسته‌اند با حفظ هویت معماری بومی رشد کنند، بسیاری از طرح‌ها نیز از روندهای جهانی فاصله گرفته و با بافت منطقه همخوانی ندارند. هدف ما در دفتر این است که با ایجاد طرح‌های الهام‌بخش و نوآورانه، هم‌زمان به ارتقاء کیفیت معماری و هویت‌بخشی به فضای شهری استان کمک کنیم.

​​​​​​​تحریریه اختصاصی فصلنامه معمار رسانه